dimarts, 28 d’abril del 2009

L'aula d'acollida

Tot i que no és exactament el mateix que el que tenim a la Comunitat Valenciana, a Catalunya existeix l'aula d'collida.
L'aula d'acollida és una eina de treball creada per atendre a la diversitat en els diferents centres d'ensenyament a l'ampar del Pla per la Llengua i la Cohesió Social, posat en marxa pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
L'aprenentatge del català, com a llengua vehicular, els aspectes de caràcter pedagògic i l'integració social i cultural dels nouvinguts són els objectius principals de l'aula d'acollida.
Amb els alumnes de nova incorporació es procura que assisteixin a l'aula d'acollida d'entre 6 i 9 hores, depenent de l'alumne/a i les seves característiques personals, com per exemple, la seva llengua de procedència, edat, moment del curs en què ha arribat,etc. És important que aquests alumnes no perden la referència del seu grup classe, ja que, un altre objectiu de l'aula d'acollida és que els alumnes es puguen incorporar el més aviat possible al ritme normal de les classes, amb els seus companys i companyes.
En principi, un alumne pot estar en l'aula d'acollida un màxim de 24 mesos, cal tenir en compte, però que la seva llengua materna és la que farà, en principi, que la seva estada siga més o menys llarga.
Per tal de coordinar les classes a les aules d'acollida, se segueix la programació preparada pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya per al nivell inicial de català. En aquesta programació es tracten temes com les salutacions, el cos, la família, etc.
Pel que fa a la metodologia cal intentar desenvolupar les quatre competències bàsiques de la llengua, es a dir, la comprensió oral, la comprensió escrita, l'expressió oral i l'expressió escrita. Per tal de consolidar els coneixements adquirits, sovint les activitats es reforçen mitjançant jocs.
En un altre nivell, degut a la manca de recursos que patim a la C.V, ací tenim l'aula de compensatòria , on es pretén en certa manera ajudar els nouvinguts a superar els entrebancs lingüístics. Aquest recurs és complementa en alguns centres amb l'aula pase que ve a ser l'equivalent l'aula d'acollida.
En aquest vídeo podreu veure què es fa a l'aula d'acollida explicat pels propis alumnes.

1 comentari:

  1. Hola, m'agrada molt aquest blog, de fet vaig pensar en fer-ne un d'educació compensatòria perque actualment és la tasca que estic desenvolupant. Però com que ja estava aquest blog creat no em vaig decidir. He llegit l'article del que s'està fent a catalunya al respecte de les aules d'acollida. Sincerament m'agradaria que aci, a la nostra terra, estiguera tan arrelada esta messita com hi esta alli perque trobe que és un recurs que aprofita moltissim als alumnes nouvinguts i els ajuda a integrarse cultural, social i lingüísticament.

    ResponElimina